Kan je een klantenkaart toevoegen aan je webshop? (En hoe je dat slim aanpakt)

Een vraag die ik heel vaak krijg – en misschien jij ook wel in je hoofd speelt – is: "Kan ik een soort klantenkaart toevoegen aan mijn webshop?" Het antwoord is: ja hoor, dat kan!  Zoals met veel dingen in Shopify is er een app voor. Of beter gezegd: meerdere apps.

Maar voor je meteen in de Shopify App Store duikt, wil ik je even meenemen in wat inzichten, tips en real-talk over hoe je zo’n loyaliteitssysteem strategisch én rendabel kan inzetten 💡

Begin niet met een app, maar met een plan 🎯

Yes, er zijn heel wat apps op de markt die een klantenkaart of puntensysteem mogelijk maken. Maar – en dit is een grote maar – die apps horen meestal bij de duurste abonnementen die je zal tegenkomen in de Shopify wereld.

Daarom mijn eerste advies: denk eerst goed na over je doel.
Wil je meer herhaalaankopen stimuleren? Meer info verzamelen over je klanten? Of je marketing meer personaliseren?
Een loyaliteitssysteem is een krachtig marketinginstrument, maar het vraagt ook tijd en strategie. Ga dus zeker niet halsoverkop aan de slag, maar neem even de tijd om het goed uit te denken.

Hoe werkt zo’n puntensysteem?

Een veelgebruikte regel is: €1 = 1 punt.
Je kan daar dan extraatjes aan koppelen, zoals:

  • 50 punten als klanten hun verjaardag invullen 🎂

  • 50 punten voor een inschrijving op je nieuwsbrief 💌

  • 50 punten voor het volgen van je socials 📲

Wat je klanten met die punten kunnen doen? Dat kies je zelf! Een voorbeeld: 500 punten kunnen inruilbaar zijn voor een giftvoucher van €25. Zo geef je eigenlijk 5% korting, maar dan via een beloningssysteem.

Mijn gouden tip: zorg voor ‘trapjes’ in je programma.
Niet iedereen koopt voor honderden euro’s in één keer. Heb je producten van gemiddeld €35? Dan lijken 500 punten onhaalbaar en haken klanten sneller af. Geef dus ook kleine beloningen bij lagere aantallen punten. Denk aan €5 korting bij 100 punten bijvoorbeeld.

Korting in euro’s vs. percentages

Ik raad aan om te werken met vaste bedragen, zoals €5 of €10 korting, in plaats van procenten. Waarom? Omdat je dan zelf beter controle hebt én het voor de klant concreter en aantrekkelijker is. Een ‘€10 korting’ klinkt tastbaarder dan ‘10%’, toch?

Loyalty als marketingboost 📈

Een klantenkaart is méér dan een extraatje. Je kan het ook slim inzetten wanneer je geen standaardkorting wil geven. Bijvoorbeeld bij een dipje in je verkoop: bied dubbele punten aan. Je trouwe klanten zijn daar dol op – zeker als ze nét die extra punten nodig hadden voor hun volgende beloning.

Wil je meer reviews? Combineer dan je loyaliteitsprogramma met een reviewtool zoals Judge.me of Fera. Beloon klanten voor het schrijven van een review. Want ja, voor niks komt de zon niet op 😉 En met een kleine beloning, krijg je vaak ook meer én positievere reacties terug.

Mijn favoriete apps (zonder sponsor of affiliate linkjes, pinky promise ✨)

  • Joy: de ‘basic’ en budgetvriendelijke optie. Perfect als je een eenvoudig systeem wil zonder poespas.

  • Smile.io: mijn persoonlijke favoriet! Ja, het is duurder, maar je kan het koppelen aan tools zoals Fera en Klaviyo, zodat je écht aan gerichte marketing kan doen. Dat maakt het voor mij de investering waard.

En hey, gebruik je Shopify POS in je fysieke winkel? Dan kunnen klanten daar ook punten sparen én verzilveren, rechtstreeks aan je kassa. Superhandig!

Maar… waarom heeft Shopify dit eigenlijk niet standaard?

Goeie vraag 😄 En het korte antwoord is: Shopify heeft wel een paar mogelijkheden, zoals het toekennen van store credit. Maar dat moet je manueel doen en het zit (nog) niet verwerkt in een automatisch systeem. Daarover vertel ik binnenkort meer in een aparte blog of podcastaflevering. Stay tuned!

Klaar om je klanten te belonen?

Ik hoop dat je hiermee een helder beeld hebt van wat er mogelijk is met een loyaliteitssysteem in Shopify. Het is geen must-have voor elke shop, maar als je het goed aanpakt, kan het echt het verschil maken. En jij? Heb je al een klantenkaart overwogen, of wil je er binnenkort eentje op poten zetten?

Laat het me gerust weten! Ik denk graag met je mee 😊
Stuur me een berichtje of laat een reactie achter op Instagram, ik ben super benieuwd naar jouw plannen!


Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published

This site is protected by hCaptcha and the hCaptcha Privacy Policy and Terms of Service apply.


You may also like

View all
Example blog post
Example blog post
Example blog post