Hoe kies je een thema dat bij jou en je brand past?

S.O.S - Thema Overwhelm

Bij het starten van een online shop komt veel bij kijken. Wanneer je voor Shopify hebt gekozen als e-commerce platform, start je meestal bij het kiezen van een thema. Je gaat kijken bij de verschillende thema's die Shopify in de aanbieding heeft maar je ziet door het bos de bomen niet meer. 

Wat is je budget? 

Shopify biedt zowel betalende als gratis thema's aan. Ben je een startende onderneming en wil je de kosten zo laag mogelijk houden, dan zijn deze gratis thema's perfect. Je moet er echter wel rekening mee houden dat de features in deze thema's beperkter zijn. Als je een webshop voor ogen hebt met specifieke features kan het altijd zijn dat gratis thema's hierin teleurstellen. 

Wil je toch investeren in een thema en kijk je niet naar de prijs? Dan begint de overwhelm pas echt.

Kiezen op basis van stijl of sector?

Om de overwhelm al een beetje te structureren heeft Shopify alle thema's onderverdeeld in categorieën op basis van de stijl van het thema of de sector waarvoor het thema het best van toepassing op zou zijn.

Heb je een groot assortiment aan producten of is je aanbod eerder beperkt? Ben je op zoek naar een minimalistisch thema of mag het wat extravaganter zijn? Ben je een kledingmerk of verkoop je onderdelen voor een auto? Voor elk wat wils, maar nog steeds teveel keuze. 

Je huisstijl als hulplijn. 

Je hebt ongetwijfeld een bepaalde look and feel aan je brand gegeven. Is je branding strak of eerder met veel krulletjes en toeters en bellen? Gebruik je huisstijl en je visie van je brand bij het kiezen van een thema. Vanaf de eerste afbeelding van een thema kan je al inschatten of het thema bij je branding past. 

LET OP! - Ga niet teveel af op kleuren en lettertypes die gebruikt worden bij het afbeelden van een thema in de Shopify Theme Store. Dit zijn elementen die je allemaal kan aanpassen aan je eigen branding. Probeer bij het kiezen van een thema hier dus goed door te kijken. 

Tip: Wist je dat heel veel thema's ook nog eens verschillende stijlen hebben? Deze worden ook wel eens de 'example presets' genoemd. Onderzoek de verschillende stijlen in eenzelfde thema ook zeker en vast! Wie weet zit jouw ideale webshop in een andere preset verstopt 😉

Wat moet jouw webshop kunnen?

Naast het uiterlijk van je webshop is het 'kunnen' van je webshop misschien nog het belangrijkste. Probeer daarom jouw ideale shop te visualiseren en te omschrijven. Is het voor jouw brand bijvoorbeeld heel belangrijk om een look book te hebben? Of is het misschien belangrijk dat je fotocollage's kan maken? Dit zijn dan de features die jouw webshop moet hebben.

Maak voor jezelf een checklist van features die jouw webshop moet bevatten. Als je dan een mooi thema ziet, kan je je checklist erbij nemen en kijken of het thema voldoet aan jouw wensen. De features van elk thema kan je vinden als je naar onder scrolt. 

De features zeggen me niet veel, wat nu gedaan? 

Bij het lezen van sommige features zijn mijn wenkbrauwen ook al omhoog getrokken. Een feature wordt vaak omschreven in slechts enkele woorden waar je niet veel wijzer van wordt. Voor de visuele mensen onder ons, kan je gebruik maken van de demo-store. Je krijgt een webshop te zien die gebruik maakt van het thema waardoor je de verschillende features zelf kan ontdekken en de werking hiervan kan ervaren.

Om te voorkomen dat je uren en uren moet zoeken naar een thema dat je mooi vindt en dat de juiste features heeft, heb ik voor jou een checklist gemaakt die je gaat helpen bij het kiezen. Zo kan je de verschillende thema's met elkaar vergelijken en kan je aan de hand van deze checklist een weloverwogen keuze maken. 

Je kan de gratis checklist hier vinden.

Bestaat het perfecte thema?

Net wanneer je denkt dat je het perfecte thema hebt gevonden, het thema dat aan je volledige checklist voldoet, bots je op een beperking. Het is moeilijk om op voorhand te weten welke features je zeker en vast nodig hebt. Van zodra je een thema gekozen hebt, en je webshop aan het maken bent, ga je ideeën krijgen van dingen die je nog zou willen toevoegen. Ga dan zeker eens een kijkje nemen bij de app-store van Shopify. Misschien zit de juiste toevoeging hierbij.

Ankerpoint's favorite themes! 

Ondertussen heb ik al wel wat ervaring met het zoeken naar het thema dat het beste bij mijn klanten past. Dus als je op zoek bent naar een thema waar veel bruikbare features inzitten (vooral retail gericht) kan ik je Impulse en Spark als thema héél erg aanraden.

Heb je na al deze info en extra tools nog steeds het gevoel dat je door het bos de bomen niet meer ziet? Ik help je met plezier met het matchen van jouw business aan top thema in Shopify! 

Heb je vragen? Aarzel dan zeker niet om me te contacteren! 

Liefs, Anke


Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published

This site is protected by hCaptcha and the hCaptcha Privacy Policy and Terms of Service apply.


You may also like

View all
Example blog post
Example blog post
Example blog post