Met welke transactiekosten moet ik rekening houden in Shopify?
Tijdens kennismakingsgesprekken met potentiële klanten krijg ik vaak de vraag wat het kostenplaatje van Shopify nu juist is. Het makkelijke antwoord zou zijn om de abonnementskosten op te sommen. Nu, heel veel van je slotfactuur op het einde van de maand, hangt af van hoeveel je verkocht hebt, want natuurlijk neemt Shopify ook transactiekosten in rekening.
Deze transactiekosten zijn afhankelijk van hoe je de betalingen gaat binnentrekken. Je kan dit doen door Shopify Payments te gebruiken, de provider van Shopify zelf of je kan kiezen om met een externe provider te werken zoals Mollie.
Maar wat is nu het beste?
Wat de beste optie voor jou is, is heel persoonlijk. Shopify Payments is goedkoper dan werken met een externe provider zoals Mollie. Waarom je dan nog voor een externe provider zou kiezen? Je moet er rekening mee houden dat als je Shopify Payments zou gebruiken, je betaalgegevens in Shopify zitten.
Stel dat er binnen 5 jaar een nieuwe marktleider is in de e-commerce wereld, dan kan je je cijfers moeilijker gaan vergelijken als je info van enkele jaren in Shopify hebt staan en dan 'van 0' moet beginnen met een nieuw platform. Als je je betalingen binnentrekt via bijvoorbeeld Mollie, dan kan je Mollie ook gewoon koppelen aan het nieuwe platform en heb je je verkoopcijfers allemaal gebundeld.
Is een externe provider dan in eender welke situatie het duurste?
Wel, daarvoor gaan we enkele berekeningen moeten doen. Het zou namelijk kunnen dat het hebben van een hoger abonnement ervoor kan zorgen dat je transactiekosten, en dus eigenlijk ook je totale 'Shopify-kost' lager zal zijn dan met een lager abonnement.
Om ons voorbeeld te staven hebben we cijfers nodig. Hieronder kan je een afbeelding vinden van de transactiekosten die Shopify rekent.
Abonnement | Basic | Shopify | Advanced |
Online Europese creditcardtarieven | 2% + €0,25 | 1,8% + €0,25 | 1,6% + €0,25 |
Online internationale/Amex creditcardtarieven | 3,2% + €0,25 | 3% + €0,25 | 2,9% + €0,25 |
Tarieven Bancontact | 0% + €0,39 | 0% + €0,39 | 0% + €0,39 |
Tarieven iDEAL | 2% + €0,25 | 1,8% + €0,25 | 1,6% + €0,25 |
Transactiekosten van derden als je geen gebruik maakt van Shopify Payments | 2% | 1% | 0,5% |
Om te kunnen vergelijken met de transactiekosten van een externe provider gaan we even de kosten van Mollie nemen voor Bancontact en Mastercard. De volledige lijst van betaalmethoden, kan je raadplegen via de link onder de tabel.
Bancontact | €0,39 |
Mastercard | 1,8% + €0,25 |
bron: https://www.mollie.com/nl/pricing?countryCode=be¤cy=EUR
In dit voorbeeld gaan we ervan uit dat je een basic-abonnement hebt.
Stel:
Bancontact - 13 transacties, totale omzet €1953
Mastercard - 5 transacties, totale omzet €582
**Shopify payments**
Bancontact = 13 x 0,39 = €5,07
Mastercard = (5 x 0,25) + (582*2%) = €1,25 + €11,64 = €12,89
Totale kost: €17,96
**Mollie**
Bancontact = (13 x 0,39) + (1953*2%) = 5,07 + €39,06 = €44,13
Mastercard = (5 x 0,25) + (582*1,8%) + (582*2%) = €1,25 + €10,53 + €11,64 = €23,42
Totale kost: €67,55
Als we dan het goedkope abonnement hebben waarbij we €32/maand betalen (hou er rekening mee dat als je dit jaarlijks betaalt, dat je maar €24/maand betaalt), is met Shopify Payments onze maandelijkste kost voor Shopify €49,96. Met het gebruik van Mollie is deze kost €99,55.
Als we hetzelfde voorbeeld nemen maar dan met het hogere abonnement komen we op het volgende uit.
**Shopify payments**
Bancontact = 13 x 0,39 = €5,07
Mastercard = (5 x 0,25) + (582*1,8%) = €1,25 + €10,53 = €11,78
Totale kost: €16,85
**Mollie**
Bancontact = (13 x 0,39) + (1953*1%) = 5,07 + 19,53 = €24,6
Mastercard = (5 x 0,25) + (582*1,8%) + (582*1%) = €1,25 + €10,53 + €5,82 = €17,6
Totale kost: €42,2
Het hoger abonnement kost €92/maand (op jaarbasis betalen is €69/maand). Als er wordt gewerkt met Shopify Payments, kom je op een totale kost van €108,85 en met Mollie op €134,2.
In dit voorbeeld kan je dus zien dat het verschil tussen Shopify Payments en Mollie kleiner wordt als je een abonnement hoger neemt. Het voordeel van een hoger abonnement is dan ook weer dat je meer Analytics tot je beschikking hebt vanuit Shopify zelf en dus meer kan gaan meten in je onderneming.
Opdracht voor jou:
Ga kijken naar een maand waarin je ‘gemiddeld’ verkocht hebt. Ga kijken hoeveel bestellingen er geplaatst zijn voor elke soort betaling en ga kijken hoeveel omzet je hebt gehaald met deze betaalmethode. Op basis van je eigen winkel en eigen gegevens kan je gaan kijken welke van beide methodes het voordeligst is voor jou en kan je een geïnformeerde keuze gaan maken.
Hulp nodig?
Aarzel niet om een mailtje te sturen naar hello@ankerpoint.be of boek een strategische brainstorm in zodat we samen aan de slag kunnen met jouw betaalmethoden!
Leave a comment